Resultat från kursutvärdering -
Hållfasthetslära för I2
Detta är en sammanställning av enkäter inkomna till
och med den 4/1 2002, totalt 22 stycken.
Ett stort tack för många mycket bra kommentarer och
förslag. Min respons till dessa och till enkätresultatet
har jag lagt sist.
Siffrorna inom parentes i utvärderingen anger: antal 5:or,
antal 4:or, antal 3:or, antal 2:or, antal 1:or, antal X [ej
svarat], medelbetyg och medianbetyg. I vissa fall finns bara tre
svarsalternativ. Då anges 0 i positionen för betygen 5 och
4.
Sammanfattning
Hur bedömer du kursen som helhet?
5. Mycket bra
4. Bra
3. Godkänd
2. Dålig
1. Mycket dålig
Medel: 3.9 (3 14 5 0 0 NA 3.9 4.0)
Handen på hjärtat: Motsvarade kursens innehåll
tre veckors heltidsstudier?
3. Nej, mindre
2. Ja
1. Nej, mer
Medel: 1.6 (0 0 1 12 9 NA 1.6 2.0)
Hur har kursinformationen varit (hemsida, kursPM, m.m.)
5. Mycket bra
4. Bra
3. Godkänd
2. Dålig
1. Mycket dålig
Medel: 4.8 (17 5 0 0 0 NA 4.8 5.0)
Kursens innehåll
Hur intressanta/lärorika var föreläsningarna?
5 Mycket intressanta
4 Intressanta
3 Godkänt
2 Inte intressanta
1 Mycket ointressanta
Medel: 3.7 (3 10 8 1 0 NA 3.7 4.0)
Hur intressanta/lärorika var övningarna?
5 Mycket intressanta
4 Intressanta
3 Godkänt
2 Inte intressanta
1 Mycket ointressanta
Medel: 3.7 (3 11 6 2 0 NA 3.7 4.0)
Hur intressant/lärorik var kursboken?
5 Mycket intressant
4 Intressant
3 Godkänd
2 Inte intressant
1 Mycket ointressant
x Använde annan bok
Medel: 3.0 (0 8 7 3 3 1 3.0 3.0)
Hur intressant/lärorik var övningsboken?
5 Mycket intressant
4 Intressant
3 Godkänd
2 Inte intressant
1 Mycket ointressant
x Använde annan bok
Medel: 3.5 (1 10 10 0 1 0 3.5 3.5)
Kursens kvalitet (kompetens och pedagogik)
Vilken kvalitet höll föreläsningarna?
5 Mycket hög
4 Bra
3 Godkänd
2 Dålig
1 Mycket dålig
Medel: 4.1 (6 13 3 0 0 NA 4.1 4.0)
Vilken kvalitet höll övningarna?
5 Mycket hög
4 Hög
3 Godkänd
2 Dålig
1 Mycket dålig
Medel: 3.8 (5 8 8 1 0 NA 3.8 4.0)
Vilken kvalitet höll kursboken?
5 Mycket hög
4 Hög
3 Godkänd
2 Dålig
1 Mycket dålig
x Använde annan bok
Medel: 3.1 (2 6 7 4 2 1 3.1 3.0)
Vilken kvalitet höll övningskursboken?
5 Mycket hög
4 Hög
3 Godkänd
2 Dålig
1 Mycket dålig
x Använde annan bok
Medel: 3.3 (1 6 13 0 1 1 3.3 3.0)
I slutet av kursen hölls två
översiktsföreläsningar om avancerade ämnen. Var
detta en bra idé?
3 Ja
2 Kanske...
1 Nej
Medel: 2.5 (0 0 14 6 2 NA 2.5 3.0)
Var dessa föreläsningar bra?
5 Mycket bra
4 Bra
3 Godkända
2 Dåliga
1 Mycket dåliga
Medel: 4.1 (7 11 4 0 0 NA 4.1 4.0)
Examination och upplägg
Bakgrund
Efter fyra veckor hölls en dugga. (Av diverse skäl
så är det förmodligen ej möjligt att vare sig
flytta duggan i tiden eller att minska omfånget på den.
Har du synpunkter på detta, skriv dem på allmänna
kommentarer nedan.)
Man kunde bli godkänd på kursen om man klarade denna
dugga, tre (av fyra) inlämningsuppgifter och en
inlämningsuppgift.
Var det en bra idé att ha en dugga?
3 Ja
2 Kanske...
1 Nej
Medel: 2.7 (0 0 18 1 3 0 2.7 3.0)
Hur väl speglade duggan kursinnehållet (fram till och
med duggatillfället)?
5 Mycket bra
4 Bra
3 Godkänt
2 Dåligt
1 Mycket dåligt
x Gjorde ej duggan
Medel: 3.9 (7 7 6 2 0 0 3.9 4.0)
Vad tyckte du om konstruktionsuppgifterna?
5 Mycket bra
4 Bra
3 Godkänt
2 Dåligt
1 Mycket dåligt
Medel: 4.0 (4 14 4 0 0 0 4.0 4.0)
Hur väl tyckte du tentan speglade kursen?
5 Mycket bra
4 Bra
3 Godkänt
2 Dåligt
1 Mycket dåligt
x Gjorde ej tentan
Medel: 3.9 (5 9 6 1 0 1 3.9 4.0)
Hur var svårighetsgraden på tentan?
5 Mycket svår
4 Svår
3 Lagom
2 Lätt
1 Mycket lätt
x Gjorde ej tentan
Medel: 3.9 (5 9 7 0 0 1 3.9 4.0)
Vad tyckte du om inlämningsuppgiften?
5 Mycket bra
4 Bra
3 Godkänt
2 Dåligt
1 Mycket dåligt
x Gjorde ej inlämningsuppgifter
Medel: 4.0 (1 3 1 0 0 17 4.0 4.0)
Ytterligare kommentarer
Vad var bra med kursen?
- Bra föreläsare! Var
där för att få alla elever att förstå!
Långsamt och lungt framåt.
- Vad händer om man bara trycker
sänd ? ha ha ha (jo kursen är således bra)
Jo duggan är en bra idé. Varför inte låta
den gå om en gång till ?
Kursen håller dock en god standard
Man lärde sig en hel del på konstruövn, dock
så föll en del ur timmarna innan tentan, dock ytterst
lämpligt.
Översiktsföreläsningarna var strålande. Mitt
i prick !
Föreläsaren påvisar ett starkt engagemang och
är positiv.
- Informationen kring, bra
kurshemsida.
De sista föreläsningarna, var bra, gav en ganska god
översikt.
Duggan är bra, den bör vara kvar, man läser lite
till den, även om resultatet överlag inte verkar ha
varit något vidare.
- Tämligen pedagogiskt
upplagd.
Gav en allmän insyn i konstruktionsproblem och "maskinarens
vardag".
Entusiastisk föreläsare och räkneledare.
(Annicka)
- Föreläsarens
engagemang!
Det administrativa (pm, hemsidan etc)
- Att det fanns mer än en
möjlighet att klara godkänt.
Föreläsningarna förenklade en del saker som annars
skulle varit svårt att läsa sig till i boken.
Anders är också en bra pedagog, och det märks att
han vill att alla skall förstå.
Skönt med en kurs där man få ha med sig
formelsamling och kursbok på tentan.
Att ha dugga är också bra, för även om man
inte klarar duggan så får man ändå dels en
föraning om svårighetsgraden på kursen, samt att
man "tvingas" plugga hårdare de första veckorna, vilket
är bra.
- Bra föreläsningar,
pedagogiska.
Kändes som en bra översikt på hållf.
Bra med konstr.uppg.
- Ett ämne som är bra men
svårt att ta till sig, Anders undervisning funkar.
Bra men konstruktionsuppgifter, det "sparkar" gång
pluggandet.
- Bra föreläsningar med
engegerad föreläsare.
- Konstruktionsuppgifterna fick en
verkligen att sätta sig ner och räkna.
- Att man försöker
lägga in praktiska exempel för att göra kursen mer
intressant och begriplig.
Trevlig föreläsare gör mycket för att man ska
trivas på och orka ta till sig av
föreläsningarna.
Övningsledaren var mycket hjälpsam och stannade ofta
kvar efter övningens slut för att svara på
frågor. (Annicka)
- Föreläsarens engagemang
och hemsidan!
- Konstruktionsuppgifterna
- Intresserad föreläsare
som verkligen ville lära ut kursens innehåll...
Duggan speglade verkligen innehållet i kursen mkt bra,
men... (se nedan)
Väldigt hjälpsamma lärare som gärna tog sig
tid att förklara även utanför schemalagdtid.
Toppen med så hängivna lärare! Hoppas också
att jag klarade kursen :-/
- Bra med exempel från
verkligheten och en stark anknytning till riktiga fall. Mycket bra
hemsida och informationshantering, bästa jag har varit med om
på Chalmers!
Bra upplägg av kursen, man började jobba direkt och
kunde ganska snart känna att man lärt sig
något.
Bra med lösningar och inte bara svar på talen i
övningsboken.
Vad var dåligt med kursen?
- Vissa tal har under
övningarna genomgåtts snabbt, dock inte dåligt
utan snabbt. Exvis plasticering
- Kan man ställa krav på
dimentionsanalys när boken inte utför en sådan
?
- Genomgången av
skjuvspänning spårade ur på
föreläsningen. Dock så kom det igen på
både duggan och tentan. Mycket dåligt!!!
- Boken var bedrövlig, helt
hopplös om man inte har några förkunskaper sedan
innan. Dessutom borde det finnas ledningar för att lösa
uppgifterna i övningshäftet.
- För lite konsultation och
räkning. Inlämningsuppgifterna tog mycket tid. De sista
föreläsningarna gav inte den förståelse som
jag tror syftet var att ge. Man skulle nog kunna
förbättra dessa föreläsningar i pedagogisk
mening, ta dock inte bort dem! Det blev mycket "bevisplugg" av
teorin.
- Svårt att få
uppfattning om hur föreläsarna och boken hängde
ihop -> vilken genomgång som refererade till vilket
kapitel.
- Att ej material till
teorifrågorna fanns att finna förutom de OH-bilder som
finns på nätet (som är rätt svårtolkade
om man inte var på föreläsningarna), vilket gjorde
det svårt för oss som var sjuka vecka sex att klara
teorifrågorna.
Boken är väl ingen höjdare eftersom den inte
följer kursupplägget. Svårt att hitta de olika
delarna som ingår i kursen.
- Saknade lösta avancerade
problem som skulle vara bra som exempel.
Sista "riktiga" föreläsningen/arna gick aningen
fort.
- Inga räknestugor.
Det fanns för lite utrymme för frågor på
övnigarna eftersom talen som skulle gås igenom var
långa och många.
Duggan var för svår, eller rättare sagt,
färre tal hade varit bättre på samma tid.
- Under övningstillfällena
räknades bara uppgifter på tavlan. Det fanns ingen tid
att räkna själv med hjälp av handledare och
nästan ingen tid för frågor.
Bok och övninghäfte hängde inte ihop. Svårt
att lösa uppgifter med hjälp av boken.
Samma ekvationer skrivna på 15 ställen i boken och man
visste inte när de var färdigkonstruerade eftersom de
byggdes på efterhand.
- För stressig dugga.
Konstruktionsuppgifterna (de tre första) gav inte så
mycket hjälp för duggan.
- Att det delades ut gamla I-tentor
på föreläsning, trots att det visade sig att de
gamla M-tentorna (bortsett från vissa uppgifter) i stort var
mycket mer relevanta får vår kurs och vår
tenta.
- Boken
Svårt att få grepp om kursen
- ... att föreläsaren inte
alltid kunde förstå problemen för studenterna, de
saker som A såg som problem kanske var de allra
svåraste trixen för oss, men det fanns ju även
andra problem
... personligen så han jag inte lära mig allt
inför duggan och jag ansåg mig trots allt ligga ganska
bra till \"fasmässigt\", för mig var det helt enkelt
för mycket material på för lite tid speciellt med
inlämningsuppgifterna o allt.
- Boken gav dålig
förståelse för elementarfall vid balkböjning
samt yttröghetsmoment.
Övningssalarna var för små.
Förslag till förbättring?
- Lägga ut lösningar till
de tal som räknas på övningarna på
nätet.
- Bara för att Anders är
snäll måste tentorna vara svåra då?
- Det här var visserligen
första gången tentan skrevs, men att ge ut en
övningstenta innan hade nog inte varit någon dum
idé, var svårt o veta vad som var viktigt. Rent
allmänt vad gäller tentor så tycker jag man borde
lägga de svårare uppgifterna mot slutet av tentan.
- Mer övningar. Bättre
föreläsningar på slutet.
Förklara lite mera varför vissa formler används och
inte bara smäcka upp dom.
- Fullständiga lösningar
på alla övningstal vore bra.
- Dugga med möjlighet till
bonuspoäng.
Bonussystem på konstr.uppgifterna.
Tenta/dugga-uppgifter som man kan plocka poäng på
även om man inte löst hela uppgiften (som i
matten).
- Demonstration av tal i stor grupp
och räknestugor i mindre grupper där man får mer
personlig hjälp.
Behåll de sista föreläsningarna som lite mer
allmänna, det är intressant.
- Ett övningstillfälle
till, under varje läsvecka.
- lämna in
konstruktionsövning 3 lite senare
kanske använda boken på ett lite annorlunda vis och
poängtera de viktigaste formlerna i varje avsnitt mycket
tydligt. Tala om att boken är mkt härledningar och att
det kan vara svårt att läsa sig till kunskap rakt ur
boken utan handledning. Då visar ni att ni vet att den inte
är bäst i världen, men att den är ett bra
komplement till föreläsningarna. (Pedagogiskt o
bra!!)
- Ha bättre plats vid
övningstillfällena.
Anders kan nog jobba lite på att rita tydligare figurer vid
föreläsningarna.
Några reflektioner kring
enkätsvaren
"Betygssättningen"
Jag tolkar resultaten som att vi gjort hyfsat ifrån oss
på kursen. Några reflektioner:
- Hemsida och kursinformation verkar ha fungerat väldigt
bra
- Kursen verkar uppfattas som rätt svår/arbetsam, men
ganska intressant
- Föreläsningar/övningar verkar ha tagits emot
bra
- Boken anses vara sådär, övningsboken anses
vara godkänd
- Såväl konstruktionsövningar, dugga som
inlämningsuppgifter har tagits emot väl
- Tentan/duggan speglar kursen bra, men uppfattas som ganska
svåra
Kommentarerna
Jag får säga att jag är imponerad av alla
genomtänkta kommentarer. Naturligtvis är inte alla
praktiskt genomförbara av diverse skäl (främst
ekonomiska och tidsmässiga ramar), men det innebär inte att
man inte kan ha stor nytta av dem. Några reflektioner:
- Annicka och Calle har, av kommentarerna att döma, gjort
ett starkt och engagerat jobb, särskilt med tanke på
att lokalerna för övningarna var långt ifrån
idealiska. Detta är något som vi måste titta
på till nästa gång.
- Det finns önskemål om mer övningstid och
räknestugor. Dessutom om att gå igenom
härledningar lite mer. Å andra sidan uppskattas
"verklighetsanknytningen". Eftersom vi, med största
sannolikhet, inte kan räkna med mer tid för kursen blir
det lite problem. Jag får tänka till lite här.
Helt klart kan föreläsningsdelarna bli bättre, till
exempel när det gäller skjuvspänningsberäkning
där det kanske inte var helt genialiskt att inleda med det
svåraste exemplet ...
- Kopplingen föreläsning - bokavsnitt får jag
nog jobba på mer. Jag tyckte att det var ganska klart vilket
avsnitt jag var inne på, men det är ju klart att det
är lättare för mig att veta som kan det sedan
tidigare.
- Det som bekymrar mig lite är att några uppfattade
den avslutande delen med avancerade ämnen och
tillämpningar som "bevisplugg". Så var det definitivt
inte tänkt. Det är ett dilemma att det man helst vill
lära ut är oerhört svårt att examinera
samtidigt som man vill ge en morot till de som engagerar sig i
det. Någon som har en bra idé?
- Duggan verkar ha varit populär, men tiden ansågs
för kort och svårighetsgraden ansågs vara
för hög. Jag skall fundera över upplägget till
nästa år. Konstruktionsuppgifter, dugga och
inlämningsuppgifter kräver mycket arbete. Å andra
sidan verkar de vara populära och lärorika...
- När det gäller tentan så håller jag med
om att det är bra att avgränsa vilka tal som är
svåra. Problemet är att i ett ämne som
hållfasthetslära så är detta högst
personligt. En del tal är sådana att om man kommer
på en slug lösning så fixar man dem på tre
rader medan en "generell" lösning kan ta fem sidor. Oavsett
var jag hade placerat in en sådan uppgift är jag
säker på att någon känt sig lurad.
Därför har jag ingen svårighetsindelning (jag vet
att jag är feg ;-)
- I efterhand får jag hålla med om att det nog varit
bättre att dela ut lite M-tentor och flytta inlämningen
av konstruktionsuppgift 3. Får skylla på orutin.
- Bonuspoäng är något som efterlyses. Det
är bra, men ett smärre h-e att administrera har vi
märkt på institutionen. Jag får fundera, men
förmodligen blir det inget sådant system. (OK, jag
är slö också ;-)
- När det gäller balkböjning (speciellt analys
med elementarfall) och beräkning av yttröghetsmoment,
så anses boken vara lite tunn. Jag håller med och det
kanske är något man borde lösa med lite
kompletterande anteckningar tikll nästa gång. Detsamma
kan möjligen också gälla för mer avancerade
problem och för den avslutande delen med avancerade
ämnen (fast där står mycket faktiskt i boken om
än i en rätt svårsmält form).
Slutligen får jag säga att det var väldigt smidigt
för mig att använda en elektronisk kursenkät. Jag kan
plocka in resultaten direkt i ett kalkylark och kolla på
statistik. Svarsfrekvensen var dock ingen höjdare. Var det
komplicerat att fylla i? Som vanligt är ni mycket välkomna
att skicka kommentarer till mig.
Tillbaks till
kursens hemsida.
Last update 2002-01-05:00.04 by
AndersEkberg / anek@solid.chalmers.se